PROPOSTA DE VIA RÀPIDA
AL SEU PAS PEL PENEDÈS
#Prouaccidents #ProuPeatges
Coordinadora Calafell
INTRODUCCIÓ
La Coordinadora Calafell és una plataforma
composada per associacions de veïns, entitats diverses i grups polítics de
Calafell. Va ser constituïda fa cinc anys. Fa uns mesos, a Cubelles, es va
produir el mateix, amb la creació de la Plataforma x la Mobilitat de Cubelles.
Ambdues associacions han sumat esforços. La Coordinadora Calafell i la
Plataforma x la Mobilitat de Cubelles, juntament amb altres representants
polítics i veïnals del Vendrell i de Cunit es reuneixen quinzenalment per a
estudiar fórmules per a buscar una solució als problemes de mobilitat en el
nostre territori, especialment al voltant de la C-32 i la gratuïtat dels seus
peatges, però també a l’AP-7.
Han estat diverses les accions que ha dut a
terme la Coordinadora Calafell, amb nombroses propostes parlamentàries que
s’han anat vehiculant a través de les diferents formacions polítiques que tenen
o han tingut representació en el Parlament. Algunes d’elles han estat: la demanda
d’un estudi econòmic pel rescat dels peatges de Cubelles i de Sitges de la
C-32, la descatalogació de la C-31 com carretera i la seva conversió a
travessera urbana, l’aprovació d’una dotació pressupostària per a la
bonificació dels peatges de la C-32 pel territori del Baix Penedès i del
Garraf,...
A més, també es van recollir més de 8.000
signatures, fa tres anys (abril 2014), per a demanar la gratuïtat dels peatges
de la C-32 i que es van entregar al Secretari de Mobilitat de la Generalitat. A
més, s’han fet nombroses campanyes informatives als ciutadans de les demandes
de la Coordinadora i la resposta obtinguda per la Generalitat i el Govern de
Catalunya, incloses les bonificacions aprovades per la Generalitat en aquest
període.
La Coordinadora i la Plataforma han convocat
diverses manifestacions per a demanar la gratuïtat de la C-32 i també han estat
presents en les nombroses manifestacions que els alcaldes del “Pacte de Berà”
han convocat per a resoldre els problemes de mobilitat del territori del Penedès-Tarragonès,
en el marc del debat de la N-340 i les seves alternatives. En aquest sentit,
sempre s’ha demanat el mateix: la gratuïtat dels peatges per a aconseguir una
via ràpida en el territori del Penedès, alternativa a la N-340 i a la C-31.
També s’han mantingut converses amb els
alcaldes dels municipis costaners, des de Sitges al Vendrell, per on passa la
C-31 i la C-32, així com els Consells Comarcals del Penedès i del Garraf. En
aquest context, el Govern de la Generalitat de Catalunya, a través del Director
General de Mobilitat, Ricard Font, el passat 22 de febrer, ens va demanar propostes
alternatives al model de Vinyeta pel què ha optat el Govern de la Generalitat i
que implica un canvi important en matèria de peatges, a partir del 2021.
Després d’aquesta reunió, les associacions
abans citades van ser rebudes en el Parlament de Catalunya per tots els grups
parlamentaris, on ens van instar a fer una proposta per a resoldre els
problemes de mobilitat del territori, després de constatar que el model i la
implantació del sistema de vinyeta està lluny de ser una realitat immediata.
És per aquest motiu que hem preparat aquest
document, on proposem una proposta alternativa i de relativa immediatesa que
resoldria la mobilitat en el nostre territori i, a més, també suposaria una
solució pels problemes de mobilitat de la N-340.
SITUACIÓ ACTUAL
La problemàtica és diferent en la N-340 i en
la C-31. En la primera, el problema és l’alta sinistralitat i, en la segona, el
pas per molts nuclis urbans que obliga a disminuir la velocitat. El problema,
però, és el mateix en ambdues: la manca d’alternativa a les dues carreteres, la
manca d’una via ràpida que travessi el nostre territori, el traçat perillós
d’ambdues carreteres i les nombroses cues que s’hi formen en certs períodes de
l’any.
La manca d’una via ràpida en aquest territori
obliga a que l’alternativa a ambdues carreteres (N-340 i C-31) siguin les
autopistes de pagament (AP-7 i C-32). Podeu veure el plànol 1 que s’adjunta, on
les vies en vermell són les de pagament i les vies en verd són les gratuïtes.
A més, els preus del peatge de la C-32 són
dels més cars del món. Per a anar a Barcelona, des del Vendrell, un vehicle ha
de pagar 3’99 euros al peatge de Cubelles i 6’35 euros al peatge de Sitges. En
total, són 10,34 euros l’anada i el mateix import a la tornada.
Aquest fet suposa una pèrdua de competitivitat
per a les empreses i industrials del nostre territori, però també que el
turisme i el comerç noti la disminució de visitants en els períodes de vacances
i caps de setmana. Per tot això, resulta vital pel nostre territori trobar una
solució a aquests problemes de mobilitat i que puguem gaudir d’una via ràpida
lliure de peatges d’immediat.
Si bé és cert que la N-340 i l’A-7 són de
titularitat estatal i correspon a l’Estat donar una solució, la C-31 i la C-32
són titularitat de la Generalitat i correspon a aquesta donar alternatives.
L’Estat va plantejar la construcció de l’A-7,
seguint el traçat paral·lel a l’AP-7, que resoldria el problema plantejat de
tenir una via ràpida en el territori. Però, la lentitud en la construcció i les
reticències del territori pel traçat aprovat pel Ministeri, fan difícil que
sigui realitat en un futur immediat. És per això que proposem una alternativa
que resol aquest problema.
Actualment, l’A-7 està aturada, al sud, a
l’alçada del municipi de Torredembarra. Està en tràmit el projecte de
Torredembarra a La Pobla de Montornés, tot i que no hi ha data de construcció i
ni tant sols està en licitació, tal i com s’havia compromès l’anterior Ministra
de Foment. Però, a més, no hi ha consens en el territori sobre el traçat al seu
pas pel Baix Penedès, amb l’oposició frontal d’alguns municipis i del Consell
Comarcal que obliga a estudiar altres alternatives.
Per altra banda, l’Estat ha anunciat que no
prorrogarà les concessions de l’AP-7, al seu pas pel territori, quan acabi
l’actual concessió, el 2021. Segons el Ministeri de Foment, la gratuïtat de
l’AP-7 pot suposar el col·lapse de la mateixa i es fa necessària la construcció
de l’A-7. Per tant, cal pensar en una solució alternativa, també, a la
gratuïtat de l’AP-7, exclusivament.
Finalment, els municipis costaners entre El
Vendrell i Vilanova i la Geltrú queden fora del traçat aprovat pel Ministeri de
la nova A-7, essent els que tenen major població i major potencial de
visitants, pel seu caràcter fortament turístic.
PROPOSTA
Per tots els motius exposats, anteriorment, ens
veiem amb la necessitat de plantejar una proposta viable que resolgui, d’una
vegada per totes, els problemes de mobilitat del nostre territori, creant una
via ràpida lliure de peatges que ens permeti moure’ns amb llibertat i millorant
la competitivitat del nostre territori.
La proposta la detallem en el plànol 2, on es
veu, en color blau, el traçat de l’A-7 aprovat pel Ministeri i pel Pla Parcial
Territorial del Camp de Tarragona PPTCT, que transcórrer en paral·lel i per
damunt, en alguns trams, de la N-340 actual i que no té el consens del
territori.
En el mateix plànol 2, en color verd, detallem
la nova proposta que presentem, que consisteix en aprofitar les
infraestructures de l’actual C-32, des del Vendrell a Vilanova i la Geltrú, i
de la C-15, des de Vilanova i la Geltrú fins Vilafranca del Penedès.
La
proposta que presenta
la Coordinadora Calafell i de la Plataforma x la Mobilitat de Cubelles,
juntament amb representants polítics del Vendrell i Cunit, és la de convertir aquest tram de la C-32 i de la C-15 en
l’alternativa al traçat proposat pel Ministeri i pel PPTCT de l’A-7. Per a
fer-ho possible, caldria alliberar o bonificar el peatge de Cubelles
(competència de la Generalitat) i aprofitar el doble carril, en ambdós sentits,
que ja tenen la C-32 i la C-15, en l’actualitat. Aquesta opció obliga a que la
Generalitat i l’Estat s’hagin de posar d’acord en la solució, però comptaria
amb un ampli consens en el territori, cosa que no té el traçat aprovat actual.
ASPECTES POSITIUS I NEGATIUS
D’aquesta proposta, en podem destacar molts
aspectes positius:
-
Aprofita infraestructures existents ja
construïdes i estalvia discussions de traçat, problemes d’expropiacions, de
tramitació de projectes, de licitació d’obres i de fer més inversió per part de
les diferents administracions.
-
Genera consens en el territori, ja que no
trinxa més la comarca del Baix Penedès, prou afectada per les diferents
infraestructures que la travessen.
-
Apropa el Corredor del Mediterrani a la costa,
on hi ha la majoria de poblacions turístiques i una major població, que són les
més penalitzades pels peatges existents.
-
Suposa una via ràpida pel territori, no només
pels municipis del Baix Penedès, sinó també pels del Garraf, alternativa, fins
i tot, a la pròpia C-32.
-
Ja exiteix un acord entre Generalitat i Estat per a finançar el peatge a
l’ombra de la C-15, des de Vilanova i la Geltrú fins a Vilafranca del
Penedès que facilitaria un acord econòmic entre ambdues administracions.
No obstant, la proposta té alguns aspectes
negatius que cal resoldre o millorar:
-
Cal alliberar o bonificar el peatge de Cubelles, principal escull econòmic que cal resoldre per a fer viable la
proposta. L’estalvi en la construcció de l’A-7 per part de l’Estat podria
assumir part d’aquest cost i, a més, fer-ho de manera més còmoda econòmicament
per a l’administració que no pas el fet d’haver de fer front a la inversió
prevista en aquest tram del traçat.
-
El traçat de la nova proposta és lleugerament més llarg que l’aprovat pel Ministeri. No obstant, amb algunes millores,
especialment, en els enllaços de les diferents infraestructures, podrien
millorar el temps de recorregut d’aquest tram. La diferència, no obstant, no és
molt elevada, ni en temps ni en quilometratge.
Per tant, es tracta d’una proposta molt
interessant pel territori, per tots els beneficis que suposa i per la
immediatesa de posar-la en pràctica, a l’espera d’altres fórmules que pugui
pensar o dissenyar l’administració.
VIABILITAT ECONÒMICA
El plantejament de pensar que part de la C-32
i de la C-15 com a alternativa a l’A-7,
suposa un estalvi important de l’Estat
en la construcció hipotètica del tram de l’A-7 en el territori. Al cost que va
anunciar el Ministeri de més de 168,7 milions d’euros, segons l’estudi
informatiu aprovat l’1 de novembre del 2009, caldria afegir el cost de les
expropiacions i el de la redacció de projectes i direccions d’obra de les
mateixes. Per tant, estem parlant d’una xifra molt important que podria suposar
gairebé la totalitat del cost total de la bonificació del tram El
Vendrell-Vilanova i la Geltrú de la C-32, suprimint el peatge de Cubelles i els
d’entrada a cada una de les poblacions que travessa, estimada en uns 400
milions d’euros.
Una altra solució podria ser tenint en compte
el peatge a l’ombra que la Generalitat paga a l’Estat per la construcció de la
C-15, en el tram entre Vilanova i la Geltrú i Vilafranca del Penedès. Aquest
import podria ser utilitzat per la pròpia Generalitat per a bonificar el peatge
de Cubelles i la quantitat que ingressa l’Estat podria ser l’estalvi de la
construcció de l’A-7 al seu pas pel Penedès.
No obstant, tampoc caldria descartar la possibilitat
d’utilitzar fórmules més habituals que ja s’han posat en pràctica en diferents
moments, com és l’allargament de la concessió actual (que acaba el 2039),
assumint el cost en el tram de la C-32 que no quedaria lliure de peatge, entre
Sitges i El Prat.
Cal recordar que la IMD del tram entre El
Vendrell i Sitges és d’aproximadament uns 15.000 vehicles diaris. En canvi, la
IMD del tram entre Sitges i El Prat és del doble, uns 30.000 vehicles diaris.
En aquest sentit, es pot considerar, també,
una possible rebaixa del preu actual del peatge de Sitges, en aquest hipotètic
allargament de la concessió més enllà del 2039, que beneficiaria a la totalitat
del territori, seria assumible per la pròpia concessionària, no suposaria
l’acomiadament de treballadors actuals i, de ben segur, augmentaria la
intensitat mitjana de vehicles diària IMD del tram de pagament de la C-32.
Per tant, emplacem a la Generalitat i al
Conseller de Territori i Sostenibilitat a que ens faciliti l’import del què
suposaria el rescat o la bonificació del peatge de Cubelles i del tram entre El
Vendrell i Vilanova i la Geltrú, per a estudiar fórmules viables econòmicament
per a fer-ho possible, sense haver de fer que sigui la pròpia Generalitat qui
hagi d’assumir aquest cost en els seus pressupostos.
També l’emplacem a estudiar alguna fórmula de
les plantejades per a fer viable que el Penedès i el Garraf, per fi, comptin
amb una via ràpida alternativa a la C-32 de pagament i a l’AP-7, tenint en
compte que la proposta plantejada de traçat alternatiu a l’A-7 suposa un ampli
consens territorial i seria relativament viable a curt termini.
Quadre: data de construcció de les autopistes i beneficis obtinguts (dades de 2013)
Quadre: data de construcció de les autopistes i beneficis obtinguts (dades de 2013)