lunes, 13 de junio de 2011

Parlem seriosament del carril bici?


Ara que ja tenim nou govern municipal una de les primeres coses que correspon fer és arreglar alguns dels nyaps que va fer l’anterior encapçalat per Jordi Sánchez. Un dels més sonats, per la proximitat en el temps, va ser el carril bici actual. Iniciem un debat seriós sobre el tema?

La primera qüestió que jo platejo és polèmica, com a mi m’agrada: Cal realment un carril bici?
Com arguments en contra del carril bici en donaré alguns:
  • L'espai al front marítim és escàs i actualment és utilitzat per altres usos. Qualsevol nou ús i reserva d’espai minvarà l’espai disponible dels altres (passeig per vianants, bancs i jardins, ferm pels vehicles, aparcament, etc.) i pot entrar en conflicte amb aquests. Està prou justificada una reserva d’espai en aquesta zona per una activitat tan minoritària com les bicicletes?
  • Si el ferm del passeig marítim es converteix en una autèntica zona de velocitat màxima 30 km/h (i es fa respectar), és possible la convivència de bicicletes (que són vehicles de 2 rodes, no ho oblidem, no són vianants) amb els vehicles a motor en un mateix espai, el ferm?. Això seria llevat dels infants que van acompanyats dels seus familiars amb petites bicicletes i que, només aquests, han de ser compatibles amb els vianants.
  • Penso que la bicicleta pot tenir tres usos diferenciats: esportiu, de lleure i com a mitjà de transport. Com a mitjà de transport “sostenible”, per mi està clar que han d’anar barrejats amb els altres vehicles, per tant, pel ferm, respectant la senyalització, prioritats, etc., com qualsevol altre vehicle, en una zona de velocitat limitada a 30 km/h. A més com qualsevol altre vehicle, ha de disposar de la seva assegurança, però això és un altre tema. Com a esport, la veritat és que el lloc més adient no és el passeig marítim: disposem de zones de muntanya, parc del comú, camins i carreteres molt més adequats per practicar l’esport. I com a element de lleure, limitant les velocitats a la d’una persona caminant (màxim 6 km/h) seria compatible amb qualsevol zona de vianants.
En tot cas, sembla que hi ha prou arguments per pensar que la creació d’un carril bici al Passeig Marítim no respon a les necessitats generals, i majoritàries, de la població de Calafell que es composa en proporcions diferents de vianants, conductors, comerciants, ciclistes, etc.
En cas de que aquest arguments en contra del carril bici no es considerin prou valuosos i que es cregui oportú per part de les nostres autoritats la creació d’un carril bici al Passeig Marítim, encara hi ha diverses possibilitats, de les quals l’actual és probablement la pitjor.
Podem fer el carril per sobre del Passeig, costat mar o costat muntanya (respectant els bancs i jardins), podem fer-lo a la vorera que hi ha al costat de l’actual aparcament (suprimint obstacles, parquímetres i senyals) , podem fer-lo al ferm costat mar, deixar-lo com fins ara o fins i tot a la vorera interior del passeig costat muntanya. Sis possibilitats en total i segur que me'n deixo alguna.
Però, el que és més important és que la solució definitiva hauria de sortir d’un procés participatiu, i no del despatx d’algun expert, escoltant la veu de tots els implicats i veure si cal recuperar places d’aparcament, fer-lo en bateria, deixar el passeig amb un sentit de circulació o dos, fer carril bici o no i, si es decideix pel carril bici, escollir la millor opció, tenint en compte el cost econòmic que representarà i els beneficis que pot comportar. I valorant els informes del experts en seguretat vial.
Debat seriós, sense demagògia, sense donar res per suposat, transparent i participatiu. Això és el que ens cal.
DILLUNS DE PONT - SENSE ESPAI PER APARCAR AL PASSEIG
DILLUNS DE PONT - ELS COTXES OCUPEN ELS ESPAIS DE MOTOS I DISCAPACITATS.

Entrada destacada

Informe-consulta-Pla-Mandat-Calafell-2030 y Proposta-Pla-de-Mandat-2023-2027

Informe-consulta-Pla-Mandat-Calafell-2030 Proposta-Pla-de-Mandat-2023-2027