sábado, 26 de septiembre de 2015

Segur de Calafell estrena el pas sota la via del tren del carrer Pisuerga

El soci de més edat i el més jove de l' AV San Miguel, Ricardo González i Javier Bayona,tallen la cinta inaugural del nou pas soterrat. Foto: Aj. Calafell






(Ajuntament de Calafell)

Segur de Calafell ha estrenat el pas soterrat del carrer Pisuerga, que permet salvar la barrera de la via del tren. Una de les principals reivindicacions d’aquest nucli s’ha convertit en realitat, després de 30 anys de mobilitzacions i protestes. El del carrer Pisuerga és només el primer d’un seguit de passos que s’han de construir, però des d’avui el ferrocarril parteix una mica menys aquest barri.

La inauguració de l’obra no va poder ser més simbòlica. Com a reconeixement a l’Associació de Veïns Sant Miquel, un dels col·lectius més combatius en la lluita pels passos i l’entitat veïnal de referència a la zona del carrer Pisuerga, dos dels seus associats van tallar la cinta inaugural. Van ser el soci de més edat i el més jove, Ricardo González i Javier Bayona, respectivament.

La construcció d’aquest pas, que connecta els carrers Baixador i Lluís Companys, a banda i banda de la via, es va posar en marxa a finals del passat mes de febrer, amb un pressupost de 1.023.748,62 euros (IVA inclòs), finançat íntegrament per l’Ajuntament. Les obres tenien un termini d’execució de sis mesos, que s’ha hagut de prorrogar unes setmanes, a causa de dificultats administratives amb les autoritzacions que Adif havia d’anar donant al llarg de l’obra, ja que aquesta s’ha realitzat amb la línia ferroviària en ple funcionament.

El pas soterrat del carrer Pisuerga és exclusivament per vianants, té quatre metres d’amplada i 2,5 metres d’altura, rampa i escales d’accés per les dues bandes i il·luminació a l’interior. La seva ubicació està aproximadament a mig camí entre altres dos passos existents, el soterrat de l’estació de Segur i l’elevat que hi ha just al límit entre els termes municipals de Calafell i de Cunit: la seva construcció es va prioritzar precisament per això.

La barrera del tren és un seriós problema de mobilitat, ja queobliga a fer grans revolts, tant a peu com en vehicle, per anar d’un costat a l’altre de la via. Fins ara no hi havia cap forma de creuar la via entre el límit amb Cunit i l’estació de Segur i això dificultava coses tan senzilles com accedir a la platja. Les més afectades són les persones grans.

La falta de passos és també un seriós problema de seguretat. Moltes persones travessen la via per qualsevol lloc posant en perill la seva vida. De fet, en els darrers anys s’han produït diversos atropellaments mortals, que han causat una gran commoció social a Segur. El darrer va produir-se fa tres anys pràcticament exactes: el 28 de setembre de 2012 va morir Petra Iglesias, a qui s’ha recordat amb un minut de silenci en l’acte d’inauguració.